[Norwegia] Alesund

Alesund panorama w dzieńDługo za mną chodził wyjazd do Norwegii i ciągle nie udawało się tam wybrać na dłużej, musiałem coś z tym zrobić. Najpierw pojawił się pomysł na szybki wypad do Bergen połączony z trekkingiem na Trolltunge ale i to pozostało w sferze planów. Natomiast pod koniec 2015 roku przyszedł moment przełamania. Obrałem sobie za cel zobaczyć zorzę polarną i tak zrodził się wyjazd do Alesund. Zorzy polarnej poświęcony będzie kolejny tekst a teraz zapraszam na spacer po jednym z najładniejszych miast Norwegii.

Alesund

Owo piękno jak na przekór, Alesund zawdzięcza jednemu wydarzeniu – tragicznemu pożarowi z 23 stycznia 1904 roku. W tamtych czasach było to typowe norweskie miasto z drewnianą zabudową, bardzo zatłoczone z prymitywnymi warunkami sanitarnymi. W czasie pożaru, który wybuchł o 2 w nocy, spłonęło całe centrum miasta (ponad 800 domów) i mimo że była tylko jedna ofiara śmiertelna to ponad 10 tysięcy osób straciło dach nad głową. Teraz byśmy na to powiedzieli – społeczność międzynarodowa pośpieszyła z pomocą humanitarną i finansową. Dzięki temu norwescy architekci mieli niebywałą okazję, zaprojektować całe miasto od podstaw. Oczywiście głównym budulcem stał się kamień.Alesund wyspa Godoya Alesund plaża przy lotnisku

Miasto posiada obecnie bardzo spójną architekturę, większość budynków została wybudowana zaraz po pożarze w stylu secesyjnym. Najlepszym miejscem to podziwiania panoramy jest góra Aksla na którą prowadzi 418 schodów. Wejście na górę zajmuje ok 15 minut.Alesund wzgórze AkslaAlesund widok z bunkra Alesund widok na kontynet

Pogoda nam rewelacyjnie podpasowała podczas tego wyjazdu. Obawialiśmy się siarczystych mrozów, śniegu i wiatru a spotkało nas piękne błękitne niebo, 5 stopni na plusie i całkowity brak wiatru. Już następnego dnia po przyjeździe ruszyliśmy na spacer. Przez całe miasto udaliśmy się do oceanarium, które znajduje się na zachodnim wybrzeżu wyspy Hessa.

Oceanarium

Nie jest to może najwspanialsze na świecie oceanarium (rzadko zwiedzam tego typu atrakcje), ale podobno jest największe w Europie Północnej. Mamy możliwość podziwiać florę i faunę Oceanu Atlantyckiego ze wskazaniem na rejon Morza Norweskiego i Północnego. Do najciekawszy wydarzeń z życia oceanarium na pewno należy pora karmienia. Zaczyna się od największego zbiornika z 26 centymetrowej grubości szybą, gdzie nurek pływa wśród dziesiątków dużych ryb (w tym dwa rekiny), z czego największa waży ponad 30 kilogramów. Następne w kolejności do żarcia są pingwiny i na końcu foki. W czasie naszego pobytu w całym kompleksie było może z pięciu zwiedzających dzięki czemu mieliśmy wszystko prawie na wyłączność. Najbardziej podobały nam się foki i ich umiejętności. Po wyjściu z oceanarium, udaliśmy się na dalszy spacer dookoła wyspy Hessa. Całość zajęła nam ok 5-6 godzin a przeszliśmy 13 kilometrów.Alesund oceanariumAlesund karmienie przez nurka Alesund karmienie fokAlesund oceanarium błazenek

Alesund schody na Aksla

Schody na wzgórze Aksla

Jak wspomniałem na wstępie, miasto składa się z zabudowań w stylu secesyjnym. Większość charakterystycznych budynków i za zabytków skupiona jest bliżej portu zimowego. Polecam przejść się ulicą Molovegen, gdzie do dziś stoi kilka domów, których nie strawił pożar. Jest tam też muzeum rybołówstwa i mała huta szkła.Alesund zabudowa secesyjna Alesund okna

Alesund jest bardzo ładnym miastem. Bardzo uporządkowane i malowniczo położone. Podczas krótkich wyjazdów mamy tu namiastkę fiordów. W sezonie kwitnie ruch turystyczny z uwagi na bardzo dobre położenie względem najbardziej znanych atrakcji Norwegii – drogi Trolli oraz fiordu Geiranger.

Poniżej jeszcze garść porad dotyczących pobytu w Alesund a już za tydzień zapraszam na tekst poświęcony zorzy polarnej.

Porady:

• Lotnisko usytuowane jest na północ do Alesund w odległości ok 15 kilometrów. Można tam dostać się oczywiście autobusem (80 koron/os), wynająć samochód lub tak jak my autostopem. Nie ma możliwości przejść piechotą, ponieważ po drodze są dwa podwodne tunele.
  • Oceanarium to koszt 180 koron/os www.atlanterhavsparken.no
  • W Internecie można znaleźć informację, że wejście na wzgórze Aksla jest otwarte tylko w okresie wiosenno-letnim, my byliśmy w marcu i nie było z tym żadnego problemu. Wiele osób uprawia tam bieganie po schodach.
  • Najtańszy nocleg znaleźliśmy przez portal Airbnb
  • W cały mieście jest tylko jedne sklep z mocniejszym alkoholem czynny do 17:00. Znajduje się w galerii handlowej. Najniższe ceny były jednak w sklepie bezcłowym na lotnisku.
  • Jak będziecie mieli dużo czasu na lotnisku przed odlotem, to polecam wybrać się na pobliską dziką plaże, to ok 15-20 minut spacerkiem. Gdy jest ładna pogoda to widoki są super. Plaża znajduje się o >>TU<< (trzeba przejść przez pole).